Wanaka - Reisverslag uit Lake Pukaki, Nieuw Zeeland van Karinke Leij - WaarBenJij.nu Wanaka - Reisverslag uit Lake Pukaki, Nieuw Zeeland van Karinke Leij - WaarBenJij.nu

Wanaka

Door: Rob en Karinke

Blijf op de hoogte en volg Karinke

21 Februari 2018 | Nieuw Zeeland, Lake Pukaki

Aan het Lake Pukaki vroeg opgestaan.
De zon zette de paar wolken in vuur en vlam en tegelijk waren er hier en daar felle regenbogen aan de horizon.
Kortom, de reis schoot niet echt op, want almaar uitstappen en foto' s nemen.
Alle tijd van de wereld.

Toen weg naar Wanaka.
Wij reden weer ( net als bij de pasovergang van Arthurs Pass. Ongelooflijk) over de Hoogvlakte naar onze volgende bestemming.
Dan moet je denken aan tientallen kilometers over een vlak terrein hoog in de bergen.
De bergen zijn overal en tegelijk veraf.
Die hoogvlakte is niet alleen lang, maar ook breed.
Zomaar een kilometer of meer.
En dat alles in Panorama afgezoomd met indrukwekkende bergen.
Daarop groeit trouwens geen boom meer of zelfs maar struikgewas. Aanvankelijk dachten we nog dat alle bomen in de afgelopen eeuwen waren gekapt. Maar wij denken nu dat er wel bomen op de vlakte waren en inderdaad gekapt.
Zo is de vlakte in cultuur gebracht. Nu lopen er schapen.
Er wordt zelfs aan akkerbouw gedaan en hier en daar staan er sprinklers van wel honderden meters lengte.
Maar bomen op de flanken van de bergen zijn er waarschijnlijk nooit geweest.
Onze aanname is dat er te weinig bovenlaag van de grond is om struiken, laat staan bomen te laten groeien. De harde rotsbodem ligt min of meer aan te oppervlakte en er is alleen een soort toendra achtige begroeiing waar te nemen.
Dat maakt dat de zon een schitterend en imponerend spel van licht en schaduw toont. Als daar dan ook nog een felblauwe lucht met hier en daar wat witte wolkjes bij komt, dan heb je een Panorama en technicolor tegelijk.
En door zo' n landschap rijden wij dan. Wij kijken onze ogen uit, daardoor moet ik soms wat bijsturen. Tja, zo mooi.

Wanaka was erg toeristisch en druk. Mooie track gedaan van een paar uurtjes naar Diamond Lake en Wanaka viewpoint.
Karinke stuurt wel een fotootje. Hopelijk lukt het.
De volgende dag naar Cromwell gereden door De Gibbston Valley.
Het regende al behoorlijk, maar daarover in ons volgende verslag.
Wij hebben wel alle gelegenheid genomen om diverse wineries te bezoeken en wijn te proeven. Wij amuseren ons wel. Groeten van Karinke en Rob

• 21 Februari 2018 - 08:45

Simone:

Geniet nog heerlijk van deze mooie landschappen! In Nederland nu ook prachtige witte velden van de vrieskou!
    Heerlijk die wijnen, straks als experts terug in de NZ wijnen!! Veel plezier xxx

• 21 Februari 2018 - 11:55

H.J.Kouwenhoven:

Mooi, dat de camper er niet tegen opziet om de hoogte in te gaan. Kunnen jullie hoog boven het aardse gewirwar ook in die ijle luchtlagen en stille verten je ogen de kost geven. De rij opgedane indrukken wordt langer en langer. wat een voorrecht om ze te ontvangen en in je op te nemen!. Lieve groet, papa